Recension av Zoosk

Sammanfattning

Zoosk är en av de största dejtingportalerna på nätet och etablerades år 2007. Som helhet tycker vi att Zoosk är en relativt bra dejtingsajt i förhållande till användning i Sverige, med relativt många medlemmar. Många av funktionerna kräver dock att du betalar, och om du inte är villig att spendera mycket pengar kan det vara värt att testa andra alternativa dejtingsajter.

Fördelar
  • En av världens största dejtingtjänster
  • Avancerad matchmaking-algoritm
  • Relativt jämn könsfördelning
Nackdelar
  • Kan vara aningen dyr

Introduktion

Det finns många olika dejtingsajter på nätet. Zoosk är en av dem, och kanske en av de som inte är lika välkända i Sverige. De flesta har hört om dejtingtjänster och appar som Mötesplatsen, Tinder och Happn, men Zoosk är det nog inte alla som har hört om.

Detta behöver inte betyda att Zoosk är en dålig dejtingsajt. Tvärtom kan det vara en dold skatt! Vi ville testa Zoosk för att utvärdera kvalitén på dejtingtjänsten. Vi ska ärligt erkänna att vi hade höga förväntningar eftersom hemsidan anger att de har fler än 40 miljoner singlar, och att det skickas 3 miljoner meddelanden varje dag. Detta är enorma siffror, och enorma siffor skapar enorma förväntningar. Läs vidare för att höra vad vi tycker om Zoosk.

Startsida och användarvillkor

Vi testade Zoosk i mobilen. Detta var ett medvetet val eftersom nätdejting i dag till stor del föregår på språng, och då gärna i mobilen. Det är inte många som går runt med en laptop, och säkert ännu färre som går runt med en laptop för att kunna nätdejta. Den nya standarden är mobilen, och för att få en så realistisk bild som möjligt av nätdejting på Zoosk tänkte vi att det kunde vara en bra idé att göra det just i mobilen.

Det första som slog oss när vi kom in på Zoosk startsida var den enkla designen, och den behagliga blandningen av blått och vitt som primära färger. I blåtonerna kan ett utbud av leende kvinnor och män urskiljas, och det är definitivt något som väcker intresse.

Vi gillade att bilden var lite otydlig, att blåtonen nästan gömde människorna bakom. Detta bidrog till mystik och nyfikenhet. Vad är det egentligen som föregår här? Är det bara blåtoner, eller kan man skymta något mer bakom? Rättar man blicken mot höger sida av skärmen får man syn på en rad olika registreringsrutor. Man kan registrera sig både via Google, Facebook eller genom en vanlig registrering där man anger grundläggande information om sig själv.

Vi ska snart gå igenom vad denna grundläggande information består av, men först ska vi uppmärksamma dig om en sak. När du registrerar dig hos Zoosk godkänner du deras användarvillkor. Detta står i liten skrift under rutan där man klickar på «registrera mig». Det är helt naturligt och väldigt vanligt att hemsidor opererar på det här sättet, men det är inte många som tar sig tiden att läsa det som står i villkoren. Vi ska därför raskt gå igenom vilka villkor det är som gäller när man registrerar sig hos Zoosk.

Det första man godkänner när man registrerar sig som användare hos Zoosk är användarvillkoren, på engelska kända som «terms of use». Klickar man på rutan där det står «användarvillkor» navigerar man vidare till en separat sida. Här får man information om att man bör läsa villkoren noga och att man inte får använda sidan om man väljer att inte godkänna villkoren.

En viktig sak att lägga märke till i användarvillkoren är att man måste ha fyllt 18 år för att kunna utnyttja den här dejtingtjänsten, att användningen är exklusiv (det vill säga att du endast får använda ditt konto själv, ingen annan får använda ditt konto), att du själv ansvarar för att ditt lösenord förblir hemligt (så att andra inte får tillgång till din profil), samt att du själv ansvarar för din egen kommunikation med andra användare på Zoosk.

Info om Zoosk

Den sista punkten är extra viktig att notera. Det innebär till exempel att om du skulle träffa en person som är obehaglig att chatta med så är kommunikationen med den personen ditt eget ansvar. Zoosk är alltså inte ansvariga för vad användarna skriver och gör. Vi vill dock ändå tro att du om du tar kontakt med Zoosk kundtjänst om en obehaglig chatt som föregår kommer att bli hjälpsamt bemött av dem.

Det är ju i Zoosk intresse att alla som utnyttjar deras tjänst är nöjda och glad och därför har även de som arbetar hos Zoosk ett intresse av att förhindra obehagliga chattar. Men i slutändan är det alltså du själv som är ansvarig enligt användarvillkoren. De kan hända att det är något vi har missat i användarvillkoren som ger en mer nyanserad bild, och att det finns nationell och internationell lagföring som kan hjälpa till att specificera ansvaret.

Kanske är Zoosk till exempel begränsade i hur mycket av ansvaret de kan frånskriva sig. Detta är dock inte något som vi har kollat upp, och vi vill uppmärksamma på att vi inte har gått igenom användarvillkoren i detalj. Om du vill veta med 100% säkerhet rekommenderar vi att du noggrant läser igenom användarvillkoren. Om det är något du inte förstår kan du kontakta Zoosks kundtjänst.

Nästa sak om man godkänner när man registrerar sig hos Zoosk är det elektroniska arkivet. Detta innebär så vitt vi förstår att informationen som du skickar till Zoosk via deras sidor lagras i ett arkiv, och at Zoosk dessutom kan kontakta dig med viktig information både på Zoosk-sidorna och via den privata e-postadress som du anger i samband med registreringen.

Det tredje som man godkänner vid registreringen är riktlinjerna för personuppgifter. Som användare av Zoosk godkänner du att dina personliga uppgifter som du själv skriver in lagras av Zoosk. Detta gäller åtminstone i viss grad. Det är till exempel så att Zoosk måste kunna lagra till exempel din erfarenhet av dejting (eftersom detta är något du anger i samband med registreringen).

Det är åtminstone så som vi tolkade riktlinjerna när vi gick in och läste dem. Man måste även komma ihåg att GDPR (General Data Protection Regulation) gäller och direkt påverkar integritetspolicyn. Detta är ett regelverk från EU som ska säkra personintegriteten inom EU. Det kan samtidigt hända att detta regelverk inte gör sig gällande för Zoosk eftersom deras kontor och servrar finns utanför EU. Detta har vi inte någon information om.

Se de högsta rankade datingsidorna 

Registrering

Vi nämnde i förra avsnittet att man måste ange lite grundläggande information när man registrerar sig som användare på Zoosk. Vi ska nu gå igenom vad den informationen är.

Det första som man måste ange är om man till exempel är en man som söker kvinnor, eller om man har ett annat kön och söker något annat. Man kan naturligtvis även vara man som söker man eller kvinna som söker kvinna. Vi tycker att det är bra att Zoosk är väldigt neutrala på den här punkten. I dagens moderna samhälle måste dejtingsajter vara öppna för alla läggningar, och alla ska i vårt tycke ha samma tillgång till dejtingappar oavsett kön och läggning. Pluspoäng i boken för Zoosk på denna punkt.

Det nästa som man anger är ett födelsedatum. Vi antar att detta ska anges av tre olika anledningar. Den första är att Zoosk måste kunna identifiera dig (alltså säkra sig om att du inte använder någon annans namn). Den andra är att Zoosk måste veta att du är över 18 år gammal. Och den tredje, om än kanske mindre viktig, är att andra användare på Zoosk ska kunna gratulera dig på din födelsedag. Det kan vara tråkigt att sitta på en dejtingapp på ens födelsedag och inte få en enda gratulation.

Det kan du slippa på Zoosk. Den tredje och fjärde saken som måste anges när du registrerar dig är ett lösenord och din mejladress. När detta är gjort och du har klickat på registreringsknappen måste du ange fler uppgifter om dig själv. Det första är var du bor, sedan din kroppstyp, om du har barn, vilken sorts utbildning du har, vilken etnisk bakgrund, din längd, samt några fler frågor i samma stil.

När du har besvarat alla dessa blir du ombedd om att ladda upp en bild och dessutom att verifiera din mejladress. Det uppmärksammas om att du kan välja att hoppa över bilden i det här steget. Vår erfarenhet är dock att bilder, och då helst bra bilder, är viktiga om du vill ha många matchningar på dejtingsajter. Vi antar att detta även gäller på Zoosk.

Vad gäller din mejladress verifieras denna genom att du går in på ett mejl som du får från Zoosk och klickar på en länk. I vårt fall hade vi problem med att hitta det här mejlet i vår inkorg, men då gick det upp en ljus för oss: kanske låg mejlet i skräpmappen eller i en annan mapp. Det visade sig vara fallet. Mejlet låg i mappen ”socialt” och när vi väl hittade det var det busenkelt att slutföra verifieringen, det räckte att bara klicka på länken i mejlet.

Matchning

När registreringsprocessen är klar får man fram bilder på olika användare på Zoosk. Man kan välja att klicka på ett hjärta längst ner på en användares bild om man gillar personen. När man gör detta kan man i nästa steg skicka ett meddelande till personen.

Vi tycker att det var väldigt attraktiva användare på Zoosk. Detta kan enligt vår erfarenhet ofta variera kraftigt mellan olika dejtingtjänster, men på Zoosk var standarden alltså väldigt hög. Det kan ju hända att vi hade tur när vi gick in på Zoosk just denna dag, och på just den tidpunkten. Det kan ju tänkas att Zoosk-skaparna har skapat en algoritm som gör att mer attraktiva användare visas på speciella dagar och tidpunkter.

Detta skulle i så fall ha de olika profilernas popularitet som utgångspunkt. Annars skulle man kunna tänka sig att Zoosk har en ansiktsigenkänningsmekanism som kan särskilja attraktiva användare från mindre attraktiva användare. Det är dock inte så troligt eftersom skönhet ju är subjektivt. Nu har vi dock spårat ur lite här, och för att vara ärliga är det detta bara spekulationer. Poängen är egentligen bara att vi var nöjda med nivån på Zoosk användare.

En sak som vi tyckte var lite irriterande på Zoosk var att det mitt i matchningsprocessen dök upp en knapp på skärmen där det stod ”skippa annons”, men vi antar att detta bara är i gratisversionen. Vi ska därför gå igenom de olika priserna på betalprenumerationer. Det kan för övrigt nämnas att man endast kan skicka meddelanden om man är betalande medlem.

Olika prenumerationer

Den dyraste prenumerationen kostar 1800 mynt, medan den billigaste kostar 180 mynt. Det finns även ett mellanabonnemang som kostar 480 mynt. I kronor och ören motsvarar detta: för den dyraste – 790 kr. totalt, för den mellersta – 316 kr. totalt, och för den billigaste – 158 kr. totalt. Det är alltså inte så mycket som man måste betala för en prenumeration hos Zoosk.

Vad gäller betalning så kan detta göras med bankkort. Både Visa, MasterCard och American Express verkar vara kort som godtas.

Zoosk jämfört med andra dejtingsajter

Det finns otroligt många dejtingsajter i Sverige och Zoosk är bara ett av många alternativ. Det räcker därför inte att bara testa Zoosk, man måste även jämföra Zoosk med andra dejtingsajter på marknaden, och då särskilt i Sverige.

Zoosk är en så kallad allmän dejtingsajt i och med att det finns många alternativ. Andra allmänna dejtingsajter som har ett stabilt fotfäste i Sverige inkluderar Match, Tindereklusiva ElitsinglarC-DateAcademic Singlesklassikern MötesplatsenBadoo, och liknande. Zoosk har alltså otroligt många konkurrenter och detta är ju bra för oss användare.

Det första vi vill säga är att Zoosk är en internationell dejtingsajt. Vi har tidigare kritiserat internationella tjänster för att egentligen inte ha ett bra utbud i Sverige, då de primärt lever på sina namn och inte marknadsför sig särskilt bra i de mindre länderna – vilket leder till ett sämre utbud med få användare. Till en viss grad tycker vi att detta även är fallet med Zoosk, särskilt jämfört med andra internationella aktörer som Match och Elitsinglar, som vi tycker har ett bättre utbud i Sverige.

Detta betyder dock inte att Zoosk är ett dåligt alternativ, vi tycker bara att tjänsten inte presterar jättebra i förhållande till andra konkurrenter, men mer någonstans i mitten. Det är ju ekonomiskt logiskt att internationella aktörer fokuserar mer på större länder som USA; Tyskland och liknande, men det hjälper ju inte oss att tjänsten har många användare i Tyskland.

Slutvärdering

Vi tycker att Zoosk var en bra dejtingsajt. Det fanns många attraktiva användare, registreringsprocessen var enkel, och vi gillade sättet som man kunde gå igenom användarprofiler på. Sidorna hade en ren och användarvänlig design.

Vi var aldrig konfundersamma gällande vilken knapp man skulle trycka på för att navigera runt på sidorna, allt var intuitivt och välplacerat. Vi har ibland råkat ut för dejtingplattformar där vi närmast gått vilse bland alla funktioner. Detta var inte fallet på Zoosk tack vare kombinationen av att Zoosk håller sig till enklare funktionalitet och att sättet som sidorna är organiserade på hos Zoosk är bra.

Vi tycket även att priserna på prenumerationer var förhållandevis snälla, och vi värdesatte att Zoosk tar användarvillkor och dylikt på allvar. För dig som söker en dejt, testa gärna Zoosk!